صفحه اصلي ثبت نام تبليغات تماس با ما
صفحه اصلي ثبت نام تبليغات درباره ما تماس باما
تبلیغات
0
تاريخ : پنجشنبه 9 آذر 1396 نويسنده : واوموزیک
فلوت

قسمت های مختلف فلوت

فلوت یک لوله مسدود است که از سه قسمت تشکیل می شود:

سرhead

محل دمیدن نوازنده بر روی این قسمت قراردارد که یک سر آن نیزمسدود است.

بدن body

این قسمت طول نسبتا زیادی دارد که سوراخ هایی روی آن ایجاد شده اند و این سوراخ ها با سوراخ گیرپوشانده شده اند.

پایه foot

این قسمت بعدها به سازفلوت اضافه شده است و دو نیم پرده به وسعت آن اضافه می کند.

تولید آوازوزبان زدن articulation and tonguing

نحوه تولید تن ها درفلوت معمولا با تکیه و حرکت زبان است.
در تکیه های تک زبانی، از هجای tu(تو) استفاده می شود.
چون نواختن نت های سریع، در سرعت های زیاد، با تکیه تک زبانی مشکل است، نیاز به تکیه دیگری است
و در این مواقع، از هجاهای ku-tu (تو-کو) استفاده می شود.
اگر تکیه دو زبانی نیز برای اجرای نت های سریع کافی نباشد از تکیه ی سه زبانی استفاده می کنند: tu-ku-tu (تو-کو-تو) یا tu-tu-ku

یکی دیگر از تکنیک های رایج زبان ردن در این ساز، flutter است که دران، زبان با سرعت حرکت می کند
و نوازنده، تن یا تن هایی را اجرا می کند.

استفاده از چندفلوت

در دوران کلاسیک آهنگسازان در تعداد فلوتهایی که در آثارشان استفاده می کردند تغییراتی دادند.
هایدن معمولا از دوفلوت استفاده می کرد اما در قطعه خلقت (creation) احتیاج به سه فلوت پیدا کرد.
موتسارت گاهی فقط از یک فلوت استفاده می کرد، مانند شوبرت در سمفونی ۵٫
از دوره بتهون استفاده از دوفلوت در ارکستربه تدریج معمول شد
و گاه نیز از دوفلوت و یک فلوت پیکولو استفاده می کردند.

در بیشتر ارکسترهای قرن نوزده استفاده از سه فلوت در ارکستر رایج شد
و از چهارفلوت یا حتی پنج ساز از خانواده ی سازفلوت (دو پیکولو یا یک پیکولوو یک آلتو) نیز استفاده می کردند.
اجرای تنالیته های (ر)، (سل)، (دو)، (فا)، (سی بمل)، (می بل)، (لا) و(می) برای این ساز مناسب تر هستند.

این فلوتها را در سه حالت به کار می برند:

۱٫به صورت دوبل در اکتاو یا اونیسون (unison)

۲٫به صورت فواصل مساوی

۳٫ در قطعات بلند، تند یا کشیده، یکی با دیگری تعویض می شد یا کاملا قسمت های متفاوتی را اجرا می کردند.

فلوت آلتو

این ساز که در آخرین دهه ی قرن نوزده اهمیت ویژهای یافت،
در پارتیتورهای ایگوراستراوینسکی و موریس راول بسیار مورد توجه قرارگرفت.
در بسیاری از متن های مربوط به ارکستراسون و یا در پارتیتورهافلوت آلتو، فلوت باس نامیده شده است ( تا قبل از پیدایش فلوت باس).
در حال حاضر این ساز یکی ازسازهای ارکستر سمفونیک به شمار می رود،
اگرچه به ندرت درپارتیتورها دیده می شود.

آموزش فلوت

لوله سازفلوت آلتو ضخیم تر و بزرگ ترازفلوت معمولی است
و بدنه آن مانندفلوت، مستقیم است و یا مانندفلوت باس، صدو هشتاد درجه خم شده است.
همان طور که از صدا دهی واقعی فلوت آلتو پیدا است این ساز انتقالی است
و سیستم انگشت گذاری آن مثل فلوت است
ولی هر نوتی که می نوازد یک چهارم درست پایین تر ازآنچه نوشته می شود صدا می دهد
و بنابراین، بفلوت (سل) نیزشهرت دارد.

صدا در این منطقه معمولی و فاقد درخشندگی است.
این منطقه درفلوت درخشندگی بهتری دارد.
اگرچه تمام تکنیک های عمومی فلوت درفلوت آلتو نیز قابل اجرا هستند
اما تولید نت ها درفلوت آلتو، به دلیل اندازه و حجم بزرگ تر لوله، به نفس بیشتری نیازمند است.
نت های پایینتر (بم تر) فلوت آلتو غنا و قدرت بیشتری دارند اما در مناطق صوتی پایین این سازبیشتر استفاده شود.

فلوت باس

از اواسط قرن نوزده نوازندگان و سازندگان سازفلوت به فکر ساختن سازی باس دراین خانواده افتاده اند.
تئوبالد بوهم، اولین کسی بود که سعی در ساختن یک فلوت باس کرد اما نتیجه فاقد کارآیی لازم بود.
تا سال۱۹۳۰ اقدامی در این مورد نشد و در این سالها رودال و کارل که هر دو از سازندگان این ساز بودند،
براساس فلوت بوهم، فلوت باس را ساختند.

قسمت بالایی این ساز، صدوهشتاد درجه به پایین، ازقسمت سر، خم می شود
و در این حالت لوله اصلی از طرف راست بدن نوازنده عبور می کند

آموزشگاه موسیقی

این ساز یک اکتاو پایین تر از آنچه نوشته می شود صدا می دهد.
نوازندگی فلوتباس ازفلوت آلتو مشکل تر نیست
ولی به خاطر بدیع بودن و گران بودن ساز، درارکسترها کمتر استفاده می شود
و آهنگسازان نیز در آثار خود، به ندرت آن را به کار می برند.
صدای این ساز را می توان دربعضی ارکسترهای مجلسی، موسیقی های فیلم و بعضی گروه های موسیقی شنید.

فلوت باس در محدوده صوتی پایین و بم خود بسیار غنی و تاثیرگذاراست.

بازديد: 5
ادامه مطلب
[ امتیاز : 2 ] نظر شما :
تبلیغات
صفحه ها